Stichting Pater Bruno

Stichting Pater Bruno is voornamelijk actief in de streek, Inhambane.

In deze streek van Mozambique kan men nog wel basisonderwijs volgen maar een vervolgopleiding is haast niet mogelijk.

Het doel van Pater Bruno is dan ook om kinderen en jonge mensen uit deze streek een stukje praktisch vervolg onderwijs te geven. Hiermee helpt hij hen opweg om zich in de toekomst zelf te voorzien in hun eigen levensonderhoud.

Hij heeft dit gerealiseerd door onder andere het bouwen van een school waarin verschillende opleidingen worden gegeven. Denk hierbij aan een timmeropleiding, computeropleiding, een naaicursus en een opleiding vergelijkbaar met de huishoudschool van vroeger.

Verder zorgt Pater Bruno voor een betere ontwikkeling van de streek.

Hij heeft bijvoorbeeld een grote aggregaat geplaatst waarmee hij elektriciteit maakt, een diepe waterput geslagen die voor schoon drinkwater zorgt. Er is momenteel een houtzagerij waar planken uit bomen worden gezaagd. Zo kan de locale bevolking zich voorzien van schoolbanken, tafels, deuren, kozijnen etc.

Mede dankzij Hans Stolk is er ook een tuinbouwproject opgezet. Dankzij de jaarlijkse Financiële bijdrage is er nu een stuk land van ongeveer 10 ha ontgonnen, deels voorzien van een efficiënt irrigatiesysteem.

De bewoners uit de streek leren hiermee om hun eigen producten te verbouwen. Denk hierbij aan citrussen, ananassen en mango’s.

Sinds 2006 is Pater Bruno ook begonnen met het kweken van vis en het fokken van konijnen en varkens. Regelmatig geeft Pater Bruno konijnen aan de lokale bevolking zodat zij die kunnen doorfokken. De mest van deze dieren wordt weer gebruikt voor de kwekerij.