Het Ontstaan

Hans Stolk wilde graag een goed doel steunen met de giften voor zijn 50e verjaardag.
Daarbij wilde hij ook in de toekomst betrokken zijn bij een ontwikkelingsproject waaraan hij zijn giften, verjaardagspotjes en expertise kwijt zou kunnen.

Zijn eerste idee was het slaan van waterputten in droge gebieden in zuidelijk Afrika.
Na goed nagedacht te hebben over het land waar Hans dit zou willen doen viel de keus op Mozambique, één van de armste landen van Afrika.
Mozambique is een portugese kolonie geweest en Hans heeft een enorme band met Portugal . Hij heeft een bedrijf daar en spreekt vloeiend de taal.

In het najaar van 2002 reizen Hans en zijn vriend Dick Wijsman samen af naar zuidelijk Afrika om zich een beeld te vormen over de mogelijkheden van een project in Mozambique.

Na een bezoek aan de Nederlandse ambassade in Maputo bleek, hoewel men ruim van te voren over het bezoek en de reden daarvan geïnformeerd was, dat men geen enkele bijdrage of informatie kon geven. Daarom zijn Hans en Dick samen per four-weel-drive naar het noorden getrokken.

Na een reis van een paar honderd kilometer naar het noorden, kwamen zij beiden tot de conclusie dat het slaan van waterputten in deze streek geen directe functie heeft en het verbaasde hen dat er niet meer land in cultuur gebracht is.

In het plaatsje Morrumbene ter hoogte van Inhambane zien zij een stukje land dat bewerkt is, waar wat druppelslangen liggen en een blanke man op een soort tractor rond rijdt. Hans zijn hart springt over, ze remmen en gaan naar de man op de tractor. Deze man blijkt een tijdelijke Italiaanse medewerker van een zekere Pater Bruno te zijn. De man brengt hen naar de missiepost waar een tweetal nonnen (de pater is in het binnenland) hen te woord staan en ze uitleggen wat Pater Bruno hier in Mozambique doet.

De interesse van Hans is opgewekt en de stichting is ontstaan!